Deník Metro: Praha 6 žádá více nízkopodlažních tramvají a větší kapacitu na lince 2

Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš je od svého relativně nedávného nástupu do funkce známý mimo jiné tím, že rád píše otevřené dopisy pražskému dopravnímu podniku (DPP) a organizátorovi dopravy ROPID.

Někdy v nich chce zlepšit informovanost veřejnosti o výstavbě tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu, jindy žádá o zařazení nízkopodlažních a klimatizovaných tramvají do vozovny ve Vokovicích. Nyní Praha 6 žádá jeho ústy posílení tramvajové linky 2.

„A to jak kapacitou výhledově, tak hlavně nyní nízkopodlažními spoji, kterých tam jezdí pomálu. A to i přesto, že dopravní podnik má speciální sólo nízkopodlažní tramvaje, jež by měl primárně nasazovat na sólo linky, jako je linka 2 a 13,“ říká pro Metro radní Hrubeš.

Důchodci chtějí změnu
V souvislosti s nedávnou tramvajovou výlukou na Malé Straně jezdila v Praze 6 tramvajová linka 2 ještě donedávna v ideálním dopravním režimu. Na linku bylo vypravováno velké množství nízkopodlažních spojů a zároveň byly provozovány na „dvojce“ soupravy, respektive takzvané tříčlánkové tramvaje.

„Tento stav jsem oceňoval nejen já, ale i řada občanů, kteří se na mě obrací, abychom požádali dopravní podnik a ROPID o zachování tohoto dopravního režimu na lince 2, respektive jeho navrácení. Příkladem budiž nedávné setkání seniorů,“ vzpomíná Hrubeš a dodává: „Polovina účastníků si chválila provoz kapacitních a nízkopodlažních tramvají na lince 2 a druhá polovina účastníků akce už si správně stěžovala, že na lince už opět jezdí jen sólo vozy, a to převážně zastaralé a vysokopodlažní. Samotného mě překvapilo, jak tyto změny vypravení na lince 2 senioři sledují a mají často větší přehled než fandové MHD, takzvaní šotouši.“

Jak je zmíněno i v dopisech obyvatel Prahy 6, které má deník Metro k dispozici, linka 2 zajišťuje spojení k celostátně významné Ústřední vojenské nemocnici. Na trase se nachází domov pro seniory, poliklinika či obchody a služby. Linka 2 je důležitou spojnicí pro obyvatele Petřin a Střešovic s centrem města. Zvlášť lidé se zhoršenou pohyblivostí nebo rodiče s kočárky upřednostňují toto přímé tramvajové spojení oproti variantě s přestupy a používáním linek metra. „Budu rád, pokud v prvním kroku začnete primárně vypravovat nízkopodlažní tramvaje T3.PLF na sólo linky (včetně linky 2) a pokud v druhém kroku přehodnotíte dokument PID 2032 a naplánujete v brzké době trvalé nasazování souprav, respektive článkových tramvají na linku 2,“ píše v dopise radní Hrubeš.

Tramvaje není kde brát
Z vyjádření dopravního ředitele Ladislava Urbánka pro radnici Prahy 6 vyplývá, že nasazení vícečlánkových tramvají v souvislosti s výlukou v centrální části města bylo skutečně jen jednorázovou záležitostí. Nasazení sólo vozidel na lince 2 je podle něj určeno objednatelem dopravního výkonu, tedy organizátorem pražské dopravy. Důvod je prostý. Dvojka má na většině trasy totiž pouze jakousi doplňkovou funkci. Nasazení delších tramvají by navíc znamenalo nežádoucí navýšení nákladů. Nemluvě o tom, že by na to dopravní podnik neměl ani dostatek vozů.

„Stávající omezené nasazení nízkopodlažních vozů pak vychází ze dvou skutečností. Na trase linky máme v křižovatce u Národního divadla místo se zákazem potkávání nízkopodlažních sólo vozů, a současně tyto vozy zařazené převážně v soupravách zajišťují garantované nízkopodlažní spoje na dalších linkách. Tedy jejich převedením na linku 2 by došlo k jejich úbytku jinde,“ popisuje v dokumentu Urbánek. Podle zástupců ROPID je ve hře ještě jeden faktor, který nedovoluje, aby v Praze 6 jezdilo více dvojek. Tím je fakt, že DPP stále ještě splácí dodávku nových tramvají 15T, a současně je ve výstavbě řada nových tratí. I proto tedy, zjednodušeně řečeno, nemá DPP nyní tramvaje kde brát. A v budoucnu ani mít moc nebude. „I pokrytí provozní potřeby nových tratí bude aktuálně velice komplikované,“ píše ředitel ROPID Petr Tomčík.

Vyšlo v deníku Metro dne 20. 6. 2023. Autor: Filip Jaroševský