Jak to bylo s terminálem Nádraží Veleslavín

Terminál Nádraží Veleslavín v Praze 6 se neslavně proslavil už několikrát. Nejprve to byly chybějící eskalátory k autobusům, poté nosiči kufrů a nakonec velkokapacitní trolejbusy. Nicméně je třeba říct, že terminál je kapacitně nedostatečný od prvopočátku a komplikace tady byly už před trolejbusy. Jen to nikdo nefotil. Proč nedošlo při stavbě metra A k moderními a kapacitnímu terminálu?


Požádal jsem ÚMČ Praha 6  o vhled do historie terminálu „Nádraží Veleslavín“:

Ve studiích a dokumentacích (DÚR), řešících prodloužení trasy A metra (stavba V.A) bylo opakovaně konstatováno, že v době výstavby metra bude již v provozu modernizovaná železnice Praha – Kladno, s odbočkou na Letiště VH. Z toho důvodu nebylo v těchto stupních projektové dokumentace uvažováno s masivním výstupem cestujících z metra na povrch a přestup metro – železnice byl řešen spojovacími chodbami mezi nástupišti (mezipatro, kde se přestupuje z prvních eskalátorů na druhé); s přestupem „letištních“ cestujících na linku 119 (a další) zde proto počítáno nebylo.

Bohužel, modernizace žel. trati uvázla na „mrtvém bodě“ a bylo proto nutné situaci řešit. Výsledkem byl návrh na vybudování patrového terminálu (v místě dnešního obratiště autobusů) o 1 nadzemním a 4 podzemních podlaží. Rozhodnutí u změně ÚR bylo vydáno ve 12/2012. Terminál měl zajistit 600 parkovacích míst v režimu P & R a cca 30 stání pro linkové autobusy. Na základě přání MČ zde měly být ukončeny linky nejen městské, ale i regionální, tak, aby dále po Evropské směr Dejvice už byl provoz BUSů de facto eliminován. Objekt měl být propojen s vestibulem metra i přilehlým podchodem. Celkově měl být celý terminál napojen na síť místních komunikací přímým spojením s Evropskou třídou, a to prostřednictví světelné signalizace (odpadlo by tak dnešní problematické napojení na Veleslavínskou). Terminál měl být v 1. etapě zprovozněn v 10/2015 (metro v provozu od 11/2014).

Výstavba terminálu vyvolala velký odpor „vokovických“, pod vedením tamního občanského sdružení „VELESLAVÍN – VOKOVICE K ŽIVOTU“. Bylo opakovaně požadováno nové hodnocení záměru dle pravidel EIA a byly snášeny desítky (zpravidla účelových) argumentů proti realizaci této stavby. Vyskytly se i výhrůžky udání k orgánům EU, s cílem zastavit financování a donutit k vrácení již vyplacených částek (stavba metra byla kofinancována z fondu EU). Skutečností je, že hl. město nakonec od stavby skutečně ustoupilo.

Tím došlo k (značně kritizované) situaci, kdy frekventovaný výstup z metra směrem k zastávkám BUSů byl zajištěn pouze pevným schodištěm. To mělo velmi negativní ohlas, zejména u cestujících s objemnými zavazadly; jeden čas zde dokonce působila „donášková“ služba, která cestujícím jejich zavazadla vynášela na povrch. Hlavní město na základě stálé kritiky nakonec rozhodlo, že zde bude eskalátor dodatečně nainstalován. Stalo se tak v 04/2018.
Současný stav bude pravděpodobně „zakonzervován“ do doby, než dojde k mnohokrát odkládané modernizaci žel. trati s odbočkou na letiště. Jedinou změnou tak je náhrada linky BUS č. 119 za linku trolejbusovou (č. 59).