Metro to není, ale máme kapacitní trolejbusy na letiště

Ve středu 6. března 2024 byl v Praze 6 zahájen provoz mega trolejbusů Škoda 38Tr na lince 59 Nádraží Veleslavín – Letiště. Tříčlánkové trolejbusy na lince 59 nahradily dřívější dvoučlánkové naftové autobusy, které stejnou trasu jezdily pod číslem 119. Nové trolejbusy nabízejí pro cestující více místa a komfortu při zachování stejně krátkého intervalu mezi spoji. Na druhou stranu je třeba si přiznat, že všechno není růžové.

Zahájení provozu trolejbusové linky 59. Foto: Praha 6
Zahájení provozu trolejbusové linky 59. Foto: Praha 6

Asi tušíte, že tím mám na mysli terminál Nádraží Veleslavín. Ten je nyní vyhledávaným cílem. Nejen šotouši, ale i obyvatelé Prahy se snaží svými mobily a foťáky zachytit co největší kolaps, či dopravní přestupy způsobené mega trolejbusy. Ať už se jedná o vybočování trolejbusů do vedlejšího pruhu, najíždění do špatných pruhů, či zablokování křižovatky a výjezdu z autobusového terminálu Nádraží Veleslavín. Zkrátka je patrné, že je zájem ukazovat na to, že je trolejbus špatně.

A já to do určité míry chápu. Trolejbus na této trase totiž není tím řešením, které je a bylo dlouhodobě očekáváno a poptáváno. Praha 6 dlouhodobě usilovala o prodloužení metra A na letiště, což se bohužel nenaplnilo a stavba železnice spojující letiště s centrem města také není postavena. Z tohoto pohledu je trolejbus jen malým řešením. Na druhou stranu, buďme rádi, že máme alespoň elektrické a kapacitnější spojení, než tomu bylo ve formě autobusů. Zároveň pořád věřím tomu, že když ne metro, tak alespoň vlak na letiště se někdy v budoucnu postaví.

Zahájení provozu trolejbusové linky 59. Foto: Praha 6
Zahájení provozu trolejbusové linky 59. Foto: Praha 6
Zahájení provozu trolejbusové linky 59. Foto: Praha 6

A terminál Nádraží Veleslavín? Všichni se nyní smějí trolejbusům, že mají v oblasti terminálu Veleslavín problémy, ale je potřeba si přiznat, že ty problémy měly už i autobusy. Například patnáctimetrové autobusy příměstských linek často při odbočování z Evropské do Veleslavínské také vybočovaly do vedlejšího jízdního pruhy. Autobusy na výjezdu z terminálu často blokovaly oba jízdní pruhy před Evropskou, ač legálně k odbočování je a byl pouze levý jízdní pruh. Jen tehdy to nebylo téma k focení a zábavě.

Terminál Veleslavín je samozřejmě kapacitně nedostatečný od zprovoznění metra a jeho vzniku. Měl být realizován podzemní terminál, ale nestalo se… zůstaly jen zaslepené dveře v podzemí při výstupu z metra. Nyní, kdy se všichni upínají k novému terminálu Dlouhá Míle v Ruzyni, který by mohl vzniknout za 5 až 6 let je proto nereálné, že by město chtělo investovat velké finanční prostředky do přestavby Veleslavína. Ten totiž zanikne po zprovoznění Dlouhé Míle.

Nezbývá, než se s Veleslavínem smířit a hledat alespoň částečné možnosti, jak autobusům a trolejbusům pomoci. Proto před zahájením provozu mega trolejbusů došlo k šířkové úpravě jízdních pruhů na Evropské před křižovatkou s Veleslavínskou, aby se omezilo – nejlépe i zamezilo – vybočování třetího článku trolejbusů do vedlejšího jízdního pruhu při odbočování do terminálu. Dále došlo k přenastavení světelné signalizace, která má zajistit větší preferenci pro MHD při výjezdu z terminálu na Evropskou. Tyto kroky byly provedeny magistrátem na základě zkušebních jízd a značně pomohly nejen trolejbusům, ale i autobusům. Ale ani tak nelze očekávat zázraky. Terminál a jeho napojení na Evropskou je a bude nedostatečné.

Úprava šířek jízdních pruhů na Evropské před křižovatkou s ul. Veleslavínská. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

Nejen já, ale věřím, že i kolegové z magistrátu, dopravního podniku a Ropidu budou sledovat v následujících dnech, jak si doprava na Veleslavíně „sedne“ a které další dílčí kroky bude vhodné realizovat ke zlepšování provozu především v časech špičky, kdy z terminálu odjíždí větší počty spojů.

I přes to všechno jsem rád, že máme na Praze 6 zase o kus kvalitnější a komfortnější městskou dopravu. Doporučuji všem nové trolejbusy vyzkoušet a užít si tišší elektrickou jízdu. Je to zážitek. Stejně tak sledovat řidiče trolejbusů, jak se dokáží s tímto kolosem poprat v pražském provozu. Kloubou dolů.