Úpravy železnice se mnohým libockým nelíbí

Modernizace železnice v úseku Veleslavín – Ruzyně zná svou podobu. Při její elektrifikaci dojde ke zrušení všech železničních přejezdů, které nahradí podjezdy a podchody. Lidi z okolí by měla chránit nová protihluková opatření.

Projekt představili zástupci Správy železnic dvěma stům místních obyvatel a spolkům v březnu na setkání přímo v Liboci v sokolovně. Zúčastnili se ho také zástupci radnice a ministerstva dopravy.

Jak bude trať v tomto úseku vypadat?
Kromě elektrifikace a rozšíření na dvoukolejnou, navrhli architekti zrušit oba přejezdy pro auta. Současný jednosměrný podjezd v Libocké ulici se rozšíří na dvousměrný, a tím nahradí oba nebezpečné přejezdy. Všechny přechody přes koleje nahradí podchody. Zatímco dnes lze přejít trať na čtyřech místech, nově to bude sedm podchodů. Protihlukové stěny budou chránit lidi v okolí před zvukem projíždějících vlaků. Část místních obyvatel a v roce 2023 založený Spolek pro rozvoj Liboce požadují částečné zahloubení. Předchozímu návrhu vytýkali, že přes kilometr dlouhé betonové protihlukové stěny naruší ráz této lokality a rozdělí ji na dvě části. Vadilo jim také množství betonu. Nelíbily se ani podchody, podle kritiků příliš úzké a tmavé. Na začátku setkání představili architekti a Správa železnic upravený projekt, kde na některé výtky reagují. Betonové stěny nahradí gabionová konstrukce vyplněná dusanou zeminou a porostlá vegetací. Toto řešení je u nás ojedinělé, v zahraničí se však běžně používá. V Naardenské ulici přibyde další podjezd a podchod, který bude sloužit také pro složky integrovaného záchranného systému, aby se předešlo situaci, kdy by záchranáři nebo hasiči uvízli před jediným podjezdem a nemohli se včas dostat na místo určení. „Podchody budou přitahovat sociálně patologické jevy, půjde o smradlavé a nekomfortní zóny. Návrh vypadá jako ze 70. let minulého století,“ uváděl jeden z účastníků setkání. Původně čtyřmetrové podchody se proto rozšířily na pětimetrové, se silným osvětlením uvnitř, a se skosením vnějších rohů, aby celý prostor byl světlý a přehledný. Počítá se také s kamerovým systémem. Díky jejich větší šířce i tudy mohou v případě nouze projíždět vozidla hasičů či záchranářů. Podle ředitele odboru přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara budou tyto úpravy zahrnuty do následného řízení o povolení stavby. Současné vedení radnice chce podporovat zlepšení projektu. „Praha 6 požaduje, aby Správa železnic realizovala nové podchody a podjezdy, pro zlepšení průchodnosti územím i oproti stávajícímu stavu. A co se týče zahloubení, pokud by ho Správa železnic navrhla pro rychlejší realizaci projektu, podpořili bychom ho,“ shrnul stanovisko městské části radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).

Co se místním nelíbí
Část místních obyvatel a spolek považují úpravy za nedostačující a požadují částečné vedení železnice v úseku od Libockého rybníka po zahloubenou zastávku Liboc v tunelu, obdobně jako bude v ražených tunelech předcházející úsek z Dejvic. Tím by se podle nich ještě více zlepšila dopravní situace a prostupnost území pro chodce, cyklisty i auta, a zároveň by zůstala zachována klidová zóna u Libockého rybníka. Pás nad zakrytým tunelem by navíc nabídl ideální příležitost pro vytvoření cyklostezky, která by navazovala na Zelenou radiálu vedoucí ze Stromovky a Dejvic v místě současné tratě. „Na vizualizacích zelené stěny vypadají hezky, ale projektanti jimi rozhodně nereagují na požadavky občanů. Stále jde o koridor, který způsobí neprostupnost území pro pěší, cyklisty i auta,“ trvá na svém Michal Papež, předseda Spolku pro rozvoj Liboce. Kritizuje taky, že novinky v návrhu znesnadňují uplatnit námitky v již započatém územním řízení. A dodává, že ani spolek, ani obyvatelé nejsou proti modernizaci dráhy. Chceme železnici, která odpovídá současné době a nezpůsobí zásadní degradaci území a zničení přírodního rázu. “ Správa železnic vyzvala občany, aby v řízení formou připomínek podpořili nově předložená zlepšení. Rada městské části hned několik dní po setkání také přijala usnesení, kterým novinky podporuje. Jde například o nový podjezd v Naardenské, zemní valy a protihlukové zdi se souvislou zelení, které nelze posprejovat, revitalizace dětského hřiště U kolejí nebo náhradní výsadbu stromů. Na hlavní požadavek spolku na zahloubení, které je sice čistě teoreticky technicky možné, ale Správa železnic nehodlá přistoupit. „Zahloubení trati je velmi problematické. Vrátili bychom se o patnáct let zpátky, náklady by se navýšily o deset miliard korun a ztratila by se ekonomická návratnost projektu,“ argumentuje náměstek ředitele Správy železnic Petr Vaníček.
Obyvatelé Liboce sice své námitky v minulosti probírali s vedením Prahy 6, tehdejší radní Eva Smutná je však neřešila, protože podporovala nezahloubenou variantu. Dnes k tomu, jako opoziční zastupitelka (TOP 09) říká: „Požadované zahloubení kolejí bylo od začátku v tomto úseku, s ohledem na další vedení trasy, velkým technickým problémem a bylo jasné, že nemá šanci na realizaci. Potom zůstává otázkou, jestli je úkol politika sbírat jen politické body a hájit názor některých občanů za každou cenu, anebo zůstat nohama na zemi a snažit se z projektované varianty vyzískat co nejvíce kvalitních opatření a smysluplných řešení s ohledem na okolní zástavbu. V opačném případě by tato šance už být nemusela. Tyto argumenty jsem opakovaně probírala s občany,“ vysvětluje zastupitelka.

Vyšlo v novinách Šestka 04/2025.

Speciální web Správy železnic k modernizaci trati Praha – Kladno.