Karlovarská, Generála Píky, Šárecká… to jsou silniční uzavírky, které v létě omezí provoz v Praze 6. Opravy provádí Technická správa komunikací (TSK).
Od 1. července do konce srpna zůstane uzavřen téměř kilometrový úsek frekventované Karlovarské ulice – konkrétně od přechodu u tramvajové smyčky Bílá Hora po světelnou křižovatku s ulicí Slánská. TSK, která zajišťuje opravy hlavních silnic pro hlavní město, ulici kompletně zrekonstruuje. Stavba probíhá ve spolupráci s dopravním podnikem, který opravuje koleje od točky tramvají směrem do centra. Během dvou letních měsíců – termín byl záměrně zvolen na období s nižším prázdninovým provozem – se budou opravovat asfaltové vrstvy. Přibližně na dvou třetinách rekonstruovaného úseku dojde i na úpravu podkladu vozovky technologií recyklace za studena. Následně bude celá silnice pokryta asfaltovým souvrstvím o tloušťce dvacet centimetrů. TSK nechá opravit také chodníky a krajnice – odstraní nánosy z nezpevněných okrajů a zrekonstruuje chodník v okolí autobusové zastávky. Obnovou projde i autobusová zastávka Ruzyňský hřbitov včetně nástupní plochy, která bude nově z litého asfaltu. U benzinové čerpací stanice se kvůli větší bezpečnosti vymění svodidla a u tramvajové smyčky přibude nové zábradlí. Na závěr se obnoví dopravní značení – dojde k výměně a doplnění chybějících svislých značek a nové bude i vodorovné značení.
Kudy to objet
Objízdná trasa povede ulicí Slánská, dále částí Plzeňské ulice, Bucharovou ulicí a zpět na Bělohorskou. „Na základě předloňské zkušenosti s uzavírkou Drnovské ulice jsme si letos na magistrátu vyžádali i některá opatření chránící obyvatele okolních lokalit před nadměrnou tranzitní dopravou. Jde například o přepažení průjezdu Kralupskou tak, aby se intenzita provozu z Karlovarské nepřenesla do rezidenčních částí Staré Ruzyně a Malého Břevnova,“ říká radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS). Místní většinou tato opatření vítají. „V případě uzavření Karlovarské silnice považuji přepažení Kralupské za dobré dočasné řešení pro stálé obyvatele této čtvrti,“ říká za příznivce opatření Jindra Kvapilová ze spolku Bílá Hora Praha.
Koordinace s dopravním podnikem
Protože uzavírky komplikují už tak složitou dopravu nejen v Praze 6, předchází jim nejen dlouhodobé plánování, ale i koordinace s ostatními službami a složkami. Při rekonstrukci Karlovarské ulice se dohodla TSK s dopravním podnikem, který zde zároveň udělá údržbu asi dvou set metrů tramvajové trati, a to od smyčky Bílá hora směrem do centra. V úseku Vypich – Bílá Hora nepojedou tramvaje a bude tady zavedena náhradní autobusová doprava. Autobusové linky 164, 168 a 214 ve směru od Řep ukončí jízdu v náhradní konečné zastávce v Čistovické ulici. Příměstské autobusy také pojedou po objízdných trasách.
Rekonstrukce, nebo oprava?
Ačkoli mnoho lidí může mít pocit, že opravy vozovek a chodníků ve městě probíhají tak trochu nahodile, někde auta výtluky objíždějí řadu let a jinde se ulice opravuje co dva roky, opak je pravdou. Každé opravě předchází dlouhé plánování a koordinace s dopravním podnikem, správci sítí, elekomunikacemi a dalšími organizacemi. Na Technické správě komunikací působí dokumentační komise, která navrhuje – zpravidla na podnět kontrolních správců, správců sítí a městských částí – které ulice by měly projít kompletní rekonstrukcí nebo velkými opravami. „Rozdíl mezi rekonstrukcí a velkou údržbou je v tom, že v prvním případě se zpravidla mění i uspořádání komunikace, přibývají bezpečností prvky a většinou zde pracují i správci sítí. Oprava znamená jen výměnu povrchů, klade se nový asfalt, případně se nově dláždí chodníky,“ vysvětluje Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací. Zvláštní údržbu pak potřebuje takzvaný nízkohlučný asfalt se speciálním pórovitým povrchem. Ten pohlcuje hluk, zároveň se ale více a zanáší, proto se musí častěji čistit. Tento asfalt se ale pokládá pouze na hlavní tahy, protože funguje jen při rychlostech nad padesát kilometrů za hodinu. Dávat ho tedy do ulic, kde je zóna třicet, je neefektivní a neekonomické. Rozdíl v hlučnosti aut tam je oproti klasickému povrchu téměř nulový.
Co předchází rekonstrukci
Při výběru, která ulice se bude rekonstruovat, mají přednost frekventované silnice. Také se zjišťuje, zda a jaké uzavírky probíhají v okolí. Proto se například v minulých letech kvůli opravě Barrandovského mostu omezily opravy a uzavírky v přilehlých městských částech včetně šestky, dopravu už značně komplikovala oprava mostu. Po rozhodnutí, že se ulice bude rekonstruovat, začíná spolupráce mezi městem, správci sítí, telekomunikací a další infrastruktury. Technická správa komunikací má speciální oddělení, které záměry a práce eviduje. Příprava opravy jedné ulice tak může trvat i několik let. Zároveň existuje pětiletá, a v některých případech dokonce desetiletá ochranná lhůta, kdy se do zrekonstruované ulice – samozřejmě s výjimkou havárií – nesmí znova zasahovat. TSK tak brání tomu, aby se kompletně opravená ulice po dvou letech opět rozkopala a dělala se v ní například nová kanalizace. I přes tyto příklady ale mnozí zaznamenali ulice uzavřené třeba dva roky po sobě. Je to zpravidla plánovaný postup. Pokud se totiž mění kompletně sítě, většinou nelze, aby najednou v ulici působili vodaři, plynaři i další firmy, jejich práce na sebe navazují. Platí ale zásada, že změny na plynovém potrubí se smějí dělat jen do konce srpna, protože od začátku září může začít při nepříznivém počasí topná sezona a není možné, aby některé domy či ulice byly bez plynu. V takovém případě se práce v ulici ukončí, položí se nový asfalt a práce pokračují po zimě. Nový povrch je jen provizorní, asfalt nemá všechny požadované vrstvy a takovou tloušťku, jako konečný povrch. Laik ovšem rozdíl nepozná. Často jsou také správci komunikací kritizováni, že je ulice uzavřená, a přitom se v ní skoro vůbec nepracuje. Nemusí to být pravda, některé rekonstrukce probíhají pod povrchem v šachtách, vstupy do nich jsou vzdálené i několik desítek metrů. Ačkoli tedy ulice vypadá jako kdykoli jindy, pod povrchem se pracuje a z bezpečnostních důvodů není možné, aby lidem jezdila nad hlavou auta.
Další opravy v Praze 6
Praha 6 z dlouhodobého hlediska vytipovává k rekonstrukcím jednotlivé komunikace, a to zejména podle jejich stavebnětechnického stavu a také dopravní důležitosti. Ve většině případů také šestka iniciuje provedení rekonstrukce tak, aby ulice byly bezpečnější, zejména pro nejzranitelnější účastníky, kterými jsou děti, senioři a hendikepované osoby.
Aktuálně rekonstrukce probíhá nebo je v plánu v těchto ulicích:
→ Generála Píky – dlouho poptávaná a očekávaná rekonstrukce ulice Generála Píky začala letos na jaře. V této ulici dojde nejen ke kompletní rekonstrukci povrchu, ale bude zde též aplikována řada dopravně bezpečnostních opatření posilujících stávající funkci zóny 30. Stavbu Technické správy komunikací koordinuje s PVK, Technologiemi hlavního města Prahy a dalšími subjekty. Například na chodníku u křižovatky s ulicí Kafkova se zároveň vybudují podzemní kontejnery na tříděný odpad. Bonusem této opravy je i prodloužení stávajícího jírovcového stromořadí podél vojenského areálu. Ulice se uzavírá po jednotlivých úsecích, aby byla co nejvíce zachována dopravní obslužnost území.
⟶ Do 6. července je uzavřený úsek Svatovítská – před křižovatkou s ulicí Buzulucká.
⟶ Od 7. července do 31. srpna úsek Buzulucká, včetně křižovatky, až po další křižovatku k domu 1436/14.
⟶ Od 1. září do 26. října se uzavře prostor mezi domem 1436/14 a Kafkovou ulicí.
→ Šárecká, v úseku mezi ulicemi Na Pískách a Matějská. Předpokládaný začátek oprav je v červnu až v červenci letošního roku, konec stavby se předpokládá do konce 2026. Rekonstrukce navazuje na právě dokončované opravy inženýrských sítí a současně je koordinována s elektrifikací linky 131. V dalších letech by mělo dojít též k rekonstrukci zbývajících částí této páteřní komunikace v lokalitě Hanspaulka.
→ Evropská v úseku Nádraží Veleslavín – Za Vokovickou vozovnou. Přesné datum uzavírky ještě není stanovené, stále probíhá koordinace s dalšími investičními záměry v lokalitě. Oprava je proto předběžně odsunuta na druhou polovinu příštího roku.
Podrobnosti o opravách a uzavírkách ulic najdete na webových stránkách
⟶ praha6.cz v záložce dopravní omezení
⟶ opravujeme.to

