Praha 6 pokračuje v úspěšném zavádění školních ulic, které přispívají ke zvýšení bezpečnosti dětí a podpoře udržitelné dopravy v okolí škol. Po pozitivních zkušenostech u základních škol Hanspaulka a Na Dlouhém lánu se městská část rozhodla od nového školního roku implementovat tento koncept i u dalších tří škol: ZŠ T. G. Masaryka (Falcká a Malobřevnovská ulice), ZŠ Pod Marjánkou (ulice Pod Marjánkou) a ZŠ Dědina (ulice Žukovského a Pod Cihelnou).
Školní ulice představují opatření, kdy je v ranních hodinách, obvykle mezi 7:30 a 8:00, dočasně omezen vjezd motorových vozidel do bezprostředního okolí školy. Cílem je vytvořit bezpečné a klidné prostředí pro děti přicházející pěšky, na kole či koloběžce a zároveň motivovat rodiče k opuštění tzv. „mamataxi“ dopravy. Tento trend, typický snahou přiblížit dítě autem co nejblíže vchodu do školy, je spojen s rizikem dopravních nehod, zhoršením kvality ovzduší a zvyšováním stresu v ranních špičkách.
Zavedení školních ulic přináší konkrétní přínosy: výrazné zvýšení bezpečnosti, podporu aktivního pohybu dětí, snížení emisí a hluku a výchovný aspekt, který u dětí i rodičů posiluje ohleduplnost a vztah k veřejnému prostoru. Zkušenosti z jiných evropských měst, jako jsou Londýn nebo Paříž, potvrzují, že toto opatření výrazně snižuje dopravní zátěž a zlepšuje kvalitu života v okolí škol. Například v Londýně se díky školním ulicím snížily koncentrace oxidu dusičitého v ranní špičce až o čtvrtinu. V Paříži se přeměnilo více než 150 školních ulic v trvalé pěší zóny.
„Školní ulice představují jednoduchý a přitom velmi efektivní způsob, jak zvýšit bezpečnost dětí před školami. Zároveň pomáhají zklidnit dopravu, snížit hluk a emise, a podporují zdravý pohyb dětí. Ukazuje se, že kde se opatření zavede, většina rodičů i místních obyvatel ho velmi rychle přijme a ocení,“ říká radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš.
Zavedení školních ulic vyžaduje úzkou spolupráci mezi školou, rodiči a městskou částí. Škola hraje klíčovou roli v komunikaci s rodiči a zajišťování každodenního osazování kuželů či jiného dopravního značení. V budoucnu se Praha 6 plánuje zaměřit na další rozvoj tohoto opatření, například na zřizování bezpečných stání pro kola a koloběžky či na zavedení výsuvných zábran namísto ručně rozmisťovaných kuželů. Cílem je nejen zvýšit bezpečnost, ale také vytvořit prostředí, kde děti zažijí cestu do školy jako příjemnou a samostatnou součást dne.
Praha 6 tímto krokem ukazuje, že jí záleží na zdraví a bezpečí svých nejmenších obyvatel, a stává se inspirací i pro další městské části a obce, které hledají cesty k větší bezpečnosti a udržitelnosti v dopravě.
TZ Praha 6