Ve čtvrtek 15. května proběhla v Praze 6 vzpomínková jízda historickým autobusem RTO po trase bývalé linky 132. Ta zajišťovala spojení z Bořislavky přes Břevnov a Strahov do Košíř a Jinonic, později na Anděl a Pankrác. Poslední jízda linky 132 v trase Bořislavka – Na Knížecí se uskutečnila 20. května 2000, tedy před 25 lety.
Historii linky 132 si připomněla městská část Praha 6 společně s Muzeum MHD komentovanou jízdou, která začala v původním obratišti Bořislavka a vedla přes Ořechovku a Strahov do terminálu Na Knížecí a zpět. Účastnící akce měli možnost poslechnout si výklad o historii linky od Jana Ryšánka z Muzea MHD a pořídit si na trase několik fotografií.



Od Bořislavky k Andělu
Autobusová linka číslo 132 byla Dopravním podnikem hl. m. Prahy zavedena 10. února 1964. Zpočátku fungovala s celotýdenním provozem. Její původní trasa vedla z Bořislavky přes Náměstí Na Ořechovce, Malovanku, Stadion Jih, Klamovku až na Anděl/Motorlet. Vybrané spoje ve špičkách pracovních dnů jezdily k Motorletu.
Pouhé tři roky po svém zavedení, po 18. prosinci 1967, došlo k prvnímu významnému prodloužení trasy linky 132. Nově pokračovala z Anděla přes Karlovo náměstí, Výtoň, Na Strži až na Sídliště Pankrác I. Toto rozšíření výrazně zvětšilo její dosah do rychle se rozvíjejících jižních částí města. Autobusová síť, díky své flexibilitě, sloužila jako nejrychlejší hromadný dopravní prostředek.
Éra „překryvných linek“
K 1. únoru 1971 byla „stotřicetdvojka“ začleněna do sítě tzv. překryvných linek, což vedlo k jejímu přečíslování na 232 a ke zdražení jízdného z 1 Kčs na 2 Kčs.
Vznik překryvných linek byl přímou reakcí na mohutný rozvoj autobusové dopravy. Tento rozvoj byl způsoben především koncentrovanou bytovou výstavbou, stagnací kolejové sítě tramvají a rušením trolejbusové dopravy, což vedlo k potřebě rychle a efektivně propojit nově vznikající sídliště s centrem města. Tyto linky byly navrženy tak, aby poskytovaly efektivní a rychlé spojení v oblastech, kde chyběla dostatečná kolejová infrastruktura.




Vliv metra
Dne 9. května 1974, v souvislosti s otevřením prvního úseku pražského metra I. C (trasa Kačerov – Sokolovská, dnes Florenc), nastala pro linku 132 zásadní změna. Trasa byla zkrácena do původní podoby, tzn. Anděl – Bořislavka, a současně linka obdržela své původní označení číslem 132. Otevření metra I.C bylo klíčovým momentem, který vedl k zavedení jednotného nepřestupného tarifu a zrušení sítě tzv. překryvných linek. Tehdy začalo metro přebírat roli páteřní dopravy a autobusové linky se staly jeho napaječi.
V roce 1985 byla linka 132 prodloužena z Anděla k nově vzniklému terminálu Na Knížecí, který vyrostl společně s prvním úsekem trasy metra B. V dalších letech provoz linky 132 byl postupně omezován. Až do svého zrušení, s drobnými úpravami, „stotřicetdvojka“ pokračovala v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů na trase: Na Knížecí – Klamovka – Stadion Strahov – Hládkov – Vozovna Střešovice – Bořislavka.
Po zrušení linky 132 byly posíleny autobusové linky 216 a 217. Později byla zrušena i linka 217 (Dejvická – Na Knížecí) a spojení Prahy 6 a Prahy 5 převzala nově tramvajová linka 20.





