V červnu roku 1925 začal jezdit autobus linky A z Vršovic do Záběhlic – to byly začátky pravidelné autobusové dopravy v Praze. Ačkoli první pokusy jsou ještě starší.
Začátky autobusové dopravy lze datovat do let 1908 a 1909, kdy první trasa vedla z Malostranského a následně Křížovnického náměstí přes Karlův most na Hradčany. V té době bylo možné se po Praze dobře pohybovat tramvajemi – šlo o období, kdy ještě neplatil zákon o Velké Praze a město tvořily Staré a Nové Město pražské, Malá Strana a Hradčany. Součástí byly i Vyšehrad, Holešovice a Libeň.
Tramvaje však měly problém zdolávat kopce, proto tehdejší vedení města hledalo řešení. „Zkusili sehnat čtyři autobusy od čtyř různých výrobců a doufali, že na Hradčany vyjedou. Ale ty autobusy měly časté poruchy a nehody – po jedné z nich v Nerudově ulici byl po zhruba roce a půl provoz zastaven,“ říká vedoucí Muzea MHD Petr Malík.
Pražané si toho možná ani nevšimli, protože kvůli špatnému stavu autobusů nejenže nedodržovaly jízdní řády, ale byly i dny, kdy nevyjely vůbec. Navíc kapacita prvních autobusů byla pouze patnáct osob, později se zvýšila na zhruba dvacet míst k sezení. Ačkoli maximální rychlost dosahovala čtyřiceti kilometrů za hodinu, v praxi jezdily nejčastěji jen dvacítkou.
Linkou A to začalo
Od ledna 1922 začal platit zákon o Velké Praze, kdy se součástí hlavního města staly mimo jiné Břevnov, Bubeneč, Dejvice, Střešovice, Veleslavín, Vokovice nebo Liboc. Město tak muselo řešit, jak zajistit dopravu i v nových částech. Rozvést všude tramvajové koleje nebylo možné, proto se znovu vrátilo k autobusům.
V červnu 1925 začala jezdit linka A, a to z Vršovic do Záběhlic. Tím se datuje začátek pravidelné autobusové dopravy v Praze. Autobusy navazovaly na tramvajové linky, postupně jich přibývalo a brzy se přidaly i noční spoje.
1. července 1930 zahájila provoz linka K, první na území dnešní Prahy 6. Vedla ze Střešovic ke svatému Matěji. V roce 1936 doplnily tramvaje a autobusy také trolejbusy, které měly mnohem lepší jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu. První z trolejbusových linek nahradila autobusovou linku K.
Rozvoj pravidelné autobusové i trolejbusové dopravy pokračoval až do druhé světové války. Během ní však provoz omezil nedostatek pohonných hmot – po válce zůstalo v provozu pouze čtyřicet autobusů z původní stovky. Zlatý věk autobusů se vrátil v 60. letech 20. století, kdy se v souvislosti s výstavbou metra staly klíčovým prostředkem pro přepravu lidí z okrajových částí města ke stanicím metra. A tuto úlohu plní dodnes.
Nová hala pro autobusy
Historické autobusy, ale také šest silničních vozidel – například nákladní auta používaná na údržbu trolejového vedení nebo hasičské vozidlo – si budou moci návštěvníci prohlédnout v nové hale ve střešovickém Muzeu MHD.
Nemusejí však čekat na její otevření. Zrekonstruovaný autobus z roku 1929 bude k vidění i ve slavnostním průvodu, který výročí připomene 22. června. Později bude vystaven v nové výstavní hale. Ta má být dokončena na podzim letošního roku, následovat bude příprava stálé expozice.
Slavnostní průvod
Oslavy autobusového jubilea vyvrcholí v neděli 22. června speciálním průvodem historických, muzejních i současných vozů Prahou. Průvod začne na Staroměstském náměstí a přes Hradčanské náměstí povede do Prahy 6.
Zúčastní se ho zhruba 20 autobusů – nejstarší bude Škoda 506 N z roku 1929, která pojede v čele. Následovat budou například Škoda 706 RO z roku 1951, Jelcz 272 z roku 1973, nebudou chybět vozy ŠM 11, Ikarus nebo Karosa.
Průvod bude mít několik zastávek, například na Hradčanském náměstí. Končit bude na Vítězném náměstí, kde Dopravní podnik spolu s městskou částí Praha 6 chystá pro veřejnost odpoledne s autobusy. Připojí se také několik muzejních pracovních vozidel a moderních trolejbusů.