DPP získal povolení k trolejbusu na Strahov

Elektrifikace autobusové linky č. 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov a její proměna na trolejbusovou linku č. 53 má zelenou. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech pro ni získal pravomocné povolení záměru výstavby nabíjecí a napájecí infrastruktury. DPP v současnosti připravuje zadávací dokumentaci pro veřejnou zakázku na zhotovitele i obstaratele stavby, kterou DPP plánuje vyhlásit ještě letos. Zahájení samotné výstavby DPP předpokládá v první polovině roku 2025 s cílem dokončení zhruba o rok později, do poloviny roku 2026. Předpokládané náklady na výstavbu infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky č. 176 činí cca 320 miliónů korun. Cílem DPP je na tuto investiční akci získat spolufinancování z dotačních titulů Evropské unie, konkrétně z Národního plánu obnovy.

Elektrifikace autobusových linek je důležitým krokem k lepšímu ovzduší a ochraně životního prostředí v Praze. Cestujícím přináší trolejbusy také větší pohodlí, neboť jejich chod je podstatně tišší a jízda plynulejší, než je tomu u dieselových autobusů. Městská hromadná doprava je nejvyužívanějším a nejefektivnějším způsobem přepravy v Praze a v její podpoře tedy budeme pokračovat i nadále,“uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP

Obrázek: DPP/ROPID

Trasa autobusové linky č. 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku (původně také č. 53), na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948. Nicméně v roce 1967 byla s linkou č. 54 sloučena do linky č. 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily.

Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince č. 53 vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů (měřeno jednostopě), přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej DPP vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

Společné měnírny Hřebenky a Strahov a vzájemná koordinace obou staveb na Strahově

Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou DPP zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě. Kromě toho DPP v rámci této investiční akce postaví na Strahově úplně novou společnou měnírnu pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka–Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku č. 191, jejíž elektrifikaci DPP v současnosti projektově připravuje. Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury. Obě investiční akce, nová tramvajová trať Malovanka – Strahov a Elektrifikace autobusové linky č. 176, pro které DPP v těchto dnech získal pravomocné povolení záměru výstavby, jsou navzájem ve velmi úzké koordinaci.

Čtyři a půl roku od schválení projektu po vydání pravomocného povolení

Příprava této investiční akce byla schválena na začátku června 2020 Radou hl. m. Prahy a následně v polovině června 2020 také představenstvem DPP v rámci balíčku projektů Elektrifikace autobusových linek – levý břeh, kam spadají linky č. 131, 137, 176 a 191. V roce 2020 DPP vysoutěžil projektanta elektrifikace uvedených čtyř linek v levobřežní části Prahy a zahájil přípravu projektové dokumentace. V prosinci 2021 DPP získal pravomocný závěr zjišťovacího řízení posouzení vlivu záměru elektrifikace linky č. 176 na životní prostředí (tzv. EIA) a na podzim loňského roku DPP požádal u vydání společného povolení. Z uvedených čtyř projektů je z pohledu projektové přípravy a realizace nejdále investiční akce elektrifikace autobusové linky č. 137, kde DPP zahájil už letos v srpnu výstavbu nabíjecí a napájecí infrastruktury v garáži Řepy a v Peroutkově ulici v koordinaci s rekonstrukčními pracemi, které zde provádí Technická správa komunikaci hl. m. Prahy (TSK).

TZ DPP